Transmissionen overfører kraft fra motoren til hjulene gennem forskellige gearforhold. Manuel, automatisk eller CVT - hver type har sine fordele og ulemper.
⚙️ Sådan virker det
Gearkassen ændrer forholdet mellem motorens omdrejninger og hjulenes rotation. Lave gear giver høj kraft til acceleration, høje gear giver høj hastighed ved lave omdrejninger.
📋 Typer og varianter
Manuel gearkasse
Kobling og gearstang. Fuld kontrol, mest pålidelig. Billigst at vedligeholde.
Automatisk gearkasse
Traditionel 'slushbox' med momentomformer. Blød og komfortabel.
DSG / Dobbelt-clutch (DCT)
To koblinger for hurtige skift. Sportlig men kan være problematisk.
CVT
Trinløs transmission. Økonomisk men upopulær følelse.
Automatiseret manuel
Robot-betjent manuel. Billig men rykker ved skift.
⚠️ Almindelige problemer
- •DSG mechatronik fejl (VW, Audi)
- •CVT slitage efter høj kilometertal
- •Kobling slitage (manuel)
- •Automatgear olie skal skiftes
- •Rykker ved skift - olie eller software
- •Clutch pack slitage
🔧 Vedligeholdelse
Transmissionsolie skiftHver 60.000-100.000 km (automatisk)
Vigtigt - producent siger 'lifetime' men skift det!Kobling skiftHver 80.000-150.000 km (manuel)
Når den slipperDSG serviceHver 60.000 km
Kritisk for DSG💡 Gode råd
- ✓Manuel mest pålidelig og billigst
- ✓DSG skal services - gør det!
- ✓Automatgear olie er IKKE lifetime
- ✓CVT upopulær - undgå hvis muligt
- ✓DCT/DSG fantastisk når de virker
- ✓Varm gear op før hård kørsel
- ✓Undgå 'launch control' i dagligdagen