← Tilbage til alle komponenter

Transmission / Gearkasse

HardKomponenter

Transmissionen overfører kraft fra motoren til hjulene gennem forskellige gearforhold. Manuel, automatisk eller CVT - hver type har sine fordele og ulemper.

⚙️ Sådan virker det

Gearkassen ændrer forholdet mellem motorens omdrejninger og hjulenes rotation. Lave gear giver høj kraft til acceleration, høje gear giver høj hastighed ved lave omdrejninger.

📋 Typer og varianter

Manuel gearkasse

Kobling og gearstang. Fuld kontrol, mest pålidelig. Billigst at vedligeholde.

Automatisk gearkasse

Traditionel 'slushbox' med momentomformer. Blød og komfortabel.

DSG / Dobbelt-clutch (DCT)

To koblinger for hurtige skift. Sportlig men kan være problematisk.

CVT

Trinløs transmission. Økonomisk men upopulær følelse.

Automatiseret manuel

Robot-betjent manuel. Billig men rykker ved skift.

⚠️ Almindelige problemer

  • DSG mechatronik fejl (VW, Audi)
  • CVT slitage efter høj kilometertal
  • Kobling slitage (manuel)
  • Automatgear olie skal skiftes
  • Rykker ved skift - olie eller software
  • Clutch pack slitage

🔧 Vedligeholdelse

Transmissionsolie skiftHver 60.000-100.000 km (automatisk)
Vigtigt - producent siger 'lifetime' men skift det!
Kobling skiftHver 80.000-150.000 km (manuel)
Når den slipper
DSG serviceHver 60.000 km
Kritisk for DSG

💡 Gode råd

  • Manuel mest pålidelig og billigst
  • DSG skal services - gør det!
  • Automatgear olie er IKKE lifetime
  • CVT upopulær - undgå hvis muligt
  • DCT/DSG fantastisk når de virker
  • Varm gear op før hård kørsel
  • Undgå 'launch control' i dagligdagen