← Tilbage til alle komponenter

Bremser / Bremsesystem

MediumKomponenter

Bremsesystemet er kritisk for sikkerhed. Disc eller tromle bremser omdanner bilens kinetiske energi til varme gennem friktion mellem bremseklodser og -skiver.

⚙️ Sådan virker det

Når du træder på bremsepedalen, skaber bremse-hovedcylinderen hydraulisk tryk i bremsevæsken. Dette presser bremseklodser mod bremseskiverne, hvilket skaber friktion og sænker hastigheden.

📋 Typer og varianter

Disc bremser

Standard på alle moderne biler. Skive roterer, klodser klemmer. Bedst køleevne.

Tromlebremser

Ældre teknologi, stadig brugt på bagaksler. Billigere men mindre effektive.

Keramiske bremser

Performance biler. Tåler ekstrem varme, meget dyre (100.000+ kr).

Regenerative bremser

Elbil/hybrid. Genoplader batteri ved bremsning.

⚠️ Almindelige problemer

  • Bremseklodser slides - skiftes hver 30.000-60.000 km
  • Bremseskiver rust eller riller
  • Bremsevæske absorberer vand - skal skiftes
  • Pibelyd ved bremsning
  • Bremsepedal føles svampet
  • ABS sensor fejl

🔧 Vedligeholdelse

Bremseklodser skiftHver 30.000-60.000 km
Kritisk for sikkerhed
Bremseskiver skiftHver 60.000-100.000 km eller ved riller
Vigtigt
Bremsevæske skiftHver 2-3 år
Vigtigt - væsken absorberer vand

💡 Gode råd

  • Bremseklodser billige - skift før de er helt ned
  • Skiver skal måske skiftes med klodser
  • Pibelyd = slid indikator - skift snart
  • Bremsevæske bliver mørkere med alderen
  • Elbiler/hybrider slides langsommere (regenerativ)
  • Check tykkelse ved service
  • Tromlebremser holder længere men er mindre effektive